מדוע כדאי להגיש בקשה לרישום סימן מסחר באמצעות עורך דין המכיר את התחום?

המטרה העיקרית של דיני סימני המסחר וסימני המסחר השונים היא כפולה, ליצור זהות בין הסימן המוטבע או המסמן את המוצר או השירות לבין בית העסק אשר מעניק אותו, והמטרה השניה הינה ליצור ולצבור מוניטין.

תחומי שירות נוספים

דוגמא לסימני מסחר ידועים ומובילים ניתן למצוא על כל צעד ושעל ובכל תחום, החל מתחום המזון (שופר סל, שטראוס, אוסם וכדומה), תחום הספורט, הביגוד וההנעלה (נייק, אדידס, בלנסטון) המחשוב (דל, אפל, סמסונג) תחום התמרוקים והבישום (קולגייט, שאנל, הוגו בוס) וכיוצא בזה.

כאמור, בתרבות הצריכה הקיימת כיום, לא מעט מהרכישות נעשות כתוצאה מאותו מוניטין ומותג שאנו חושקים לרכוש וללבוש. זאת אומרת, אנו מזהים את סימן המסחר המוטבע על המוצר אותו אנו רוכשים והוא מקשר אותנו למותג הנחשק. זאת אומרת כאר אנו רואים את הסימן המוטבע על המוצר אנו לא צריכים לשאול את עצמנו האם זה המוצר שרכשנו בעבר, הסימן מאמת את הטיב והאיכות של אותו מותג.

למה כדאי לרשום סימן מסחר?

כעקרון אין חובה לרשום סימני מסחר וניתן לעשות שימוש בסימני המסחר גם ללא רישומם, יחד עם זה לרישום סימן מסחר יש לא מעט יתרונות, כגון יתרון ראייתי (אין צורך להוכיח מוניטין במסגרת תביעה), ניתן לאכוף ולמנוע הפרות באמצעות רשויות המכס ובכך למנוע ייבוא של מוצרים מזויפים.

כאשר עוסק או חברה מחליטים לרשום סימן מסחר הם יכולים לחסוך להכין ולהגיש את הבקשה בעצמם ללא כל סיוע משפטי. יחד עם זאת דרך פעולה זו אינה מומלצת כלל וכלל ממספר סיבות, אשר העיקריות בהן יפורטו להלן.

הגשת בקשה לסימן מסחר דורשת ידע, ניסיון ומומחיות

ראשית וכמו כל ענף אחר במשק, הגשת בקשה לרישום סימן מסחר דורש ידע ומומחיות. כפי שלא תבחרו לבצע בעצמכם ניתוח להסרת ציפורן חודרנית, אלא, תפנו אל רופא שיבצע זאת, עיקרון דומה צריך להנחות אתכם בעת הגשת בקשה לרישום סימן מסחר.

בקשה לרישום סימן מסחר

בנוסף ובניגוד למחשבה הראשונית, הגשת בקשה לרישום סימן מסחר אינה רק מילוי של מספר פרטים פרוצדורליים, אלא, מאחרי ההגשה עומדים תכנון מוקדם, אסטרטגיה, בדיקה בדבר סימנים מתחרים הקיימים והערכת סיכונים באשר לסיכויי ההצלחה לעבור את הבחינה של מחלקת סימני המסחר ולאחר מכן את התקופה שבה הסימן פתוח להתנגדויות של צדדים שלישיים.

לכל האמור יש להוסיף את הצורך בידע הנדרש בתחום לצורך ניתוח מוקדם בדבר כמות ומיהות הסיווגים הרלוונטיים אותם יש לרשום עובדה אשר יכולה לחסוך כסף ובזבוז זמן מיותר בעת הרישום ולאחר מכן תמנע בזבוז זמן בגין הגשות למחיקה או ביטול סימן מסחר בגין רישום חסר תום לב או היעדר שימוש. (סוד כמוס – לרוב אין צורך בסיווגים רבים, אלא, די בשלב ראשון בסיווג אחד בלבד).

כאמור, הרשם לא רושם כל סימן. יש לוודא שאכן הסימן ניתן לרישום הן מבחינה פרוצדורלית (היינו, שהסימן אינו גנרי והוא ניתן לרישום). בנוסף, ישנם עסקים אשר מטרתם המוצהרת הינה שיווק לחו”ל, מכיוון שכך יש צורך לבחון כבר בשלב הזה מה המצב באותן מדינות היעד, האם יש סימנים דומים או כאלו אשר יכולים למנוע רישום עקב הטעיה ודמיון.

בנוסף ולא פחות חשוב, יש לבדוק ולהבין היטב מהי פרטת הסחורות הרלוונטית אשר תבטיח מצד אחד הגנה מקסימלית של סימן המסחר על המוצרים ומאידך לא תהיה רחבה מידי בצורה שתוביל להוצאות נוספות ומיותרות וסיכון מצד מתחרים להגיש התנגדות לסימן המסחר ברגע שהוא יתפרסם להגשת התנגדויות.

 

כאמור, היתרונות והסיבות המפורטות לעיל נועדו על מנת להסביר מדוע במקרים של רישום סימן מסחר כדאי להשקיע עוד כמה שקלים ולפנות למשרד בעל ניסיון בתחום דיני סימני המסחר אשר יוכל לסייע לכם ברישום סימן מסחר אשר באמת יגן על המוצר או העסק ולא יהווה אך ורק תעודה יפה וממוסגרת שתהיה תלויה מאחוריכם על קיר המשרד.

סער גרשוני - עורך דין סימני מסחר
סער גרשוני | עורך דין סימני מסחר
זקוקים לייעוץ?
השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם האפשרי
תוכן העניינים
סער גרשוני - עורך דין סימני מסחר
סער גרשוני | עורך דין סימני מסחר

צריכים ייעוץ לגבי סימני מסחר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם