איך רושמים סימן מסחר לבד? המדריך המלא

בטרם ניכנס לגופו של עניין ונסביר כיצד כל אחד יכול להגיש בעצמו בקשה לרישום סימני מסחר, אנו שבים ומבהירים כי לדעתנו הדרך הנכונה הינה לפנות לעורך דין העוסק בתחום אשר יסייע בפעולה חשובה זו.

יחד עם זאת, אנו מבינים כי ישנם עסקים אשר ידם אינה משגת, בשלב זה, לשלם לעורך דין, אך עדיין יש להם עסק או מותג אשר חשוב להגן עליו, ולכן אנו כותבים את המדריך הזה עבורכם.

רישום-עצמי-סימן-מסחר
תחומי שירות נוספים

השלב הראשון שיש לעשות הוא להחליט עבור איזה סיווגים רוצים להגיש את סימן המסחר, כאמור, ישנם למעלה מ- 40 סיווגים, חלקם עבור מוצרים וחלקם עבור שירותים שונים. הסיווגים בישראל הינם בהתאם ל”אמנת ניצה”. על מנת לבדוק באיזה סיווג יש לרשום את סימן המסחר ניתן לפנות לאתר של WIPO העוסק בסיווגים בקישור הבא שם ניתן לבדוק מה כולל כל סיווג, או לחילופין להכניס שם של שירות או מוצר ולראות לאיזה סיווג הוא מתאים.

בנקודה זו חשוב לציין, כי בחירת הסיווגים הרלוונטיים חשובה ביותר, וטעות בבחירת הסיווג הרלוונטי יכולה לגרום לכך שסימן המסחר לא יהיה “שווה”. אם נרשום סיווג שאינו נכון סימן המסחר לא יגן עלינו כמו שאנו רוצים, יתר על כן, ישנו מצב שבו צד כלשהו יגיש בעוד כמה שנים בקשה לביטול הסימן בהיעדר שימוש.

כאמור, אם טעינו בסיווג לא רק שסימן המסחר לא יגן עלינו, אלא, השימוש שנעשה על ידינו לא ייחשב כשימוש (כאמור הסיווג לא נכון), ולכן לאחר 3 שנים ניתן יהיה להגיש בקשה לביטול הסימן בהיעדר שימוש.

לאחר שבחרנו את הסיווג עלינו לנסח את הפרטה כך שסימן המסחר יגן על כל רשימת המוצרים או הסחורות הרלוונטיים.

השלב הבא הינו לבדוק האם גורם כלשהו בארץ פנה ורשם סימן מסחר על השם הזהה. החיפוש נעשה במאגר סימני המסחר.

רישום-עצמי-סימן-מסחר

באם מדובר בסימן מסחר מילולי יש להכניס את מילת החיפוש במקום הרלוונטי ולראות האם ישנן תוצאות, במידה ומדובר בסימן מסחר מעוצב יש אפשרות לבצע חיפוש תוך שימוש בסנן של דמויות. מומלץ לבצע חיפוש כפול, גם בהתאם לסיווג שמעוניינים לרשום בו את הסימן, וכן חיפוש כללי ללא הגדרת סיווג על מנת לבדוק האם יש סימנים דומים בסיווגים אחרים.

במידה ובעל העסק שוקל לרשום בעתיד בקשה בינלאומית, יש לבצע חיפוש גם באותם מדינות רלוונטיות. למשל, אם הכוונה לרשום סימן מסחר באיחוד האירופאי מומלץ לבצע את החיפוש במאגר  נתוני סימני המסחר של המשרד האירופאי לקניין רוחני ה- EUIPO בקישור הבא.

במידה שמעוניינים להגיש בקשה לרישום סימן מסחר בארה”ב ניתן לעשות שימוש במערכת הרלוונטית של אתר רשות הפטנטים האמריקאית ה- USPTO בקישור הבא.

חשוב לציין בנקודה זו שניתן לבצע את החיפוש באמצעות מחלקות סימני המסחר באותם מקומות תמורת תשלום אגרה ושליחת בקשה מסודרת. בדרך כלל, התשובה לשאילתת החיפוש תתקבל בתוך כשבוע עד שבועיים. כמובן שחיפוש זה מקצועי ונרחב יותר, ולעיתים יכול לסייע ולהקל את הליך הבחינה במידה שמתקבל דו”ח בחינה מהבוחן הרלוונטי.

גם כאן, חובה לבדוק ולוודא שרשימת הסחורות נכונה ומתאימה, שכן, גם כאן התוצאות של טעות ובחירת פרטה לא נכונה יכול להוביל למצב בו סימן המסחר לא יבצע את שנועד- להגן, לבדל וליצור מוניטין, וכן יאפשר מחיקה של סימן המסחר בהיעדר שימוש לאחר 3 שנים.

לאחר מכן יש למלא את הבקשה עצמה לצורך הגשתה. השלב הראשון הוא הורדת הטופס מאתר מחלקת סימני המסחר בקישור הבא.

כפי שניתן לראות הטופס ארוך ומתפרש על פני מספר דפים וסעיפים רבים, אז בואו נתחיל.

  • סעיף 1 “הסימן”- במסגרת זו יש “להדביק” את תמונת הסימן (אם הוא מעוצב), במידה שהסימן אינו מעוצב אפשר לעבור ישירות לסעיף 2.
  • סעיף 2 “פרטי הסימן” – כאן יש לסמן ולציין האם הסימן הינו תלת מימדי, צליל, או דבר אחר (יכול להיות צבע, צליל, מספר, אות או שילוב שלהם). בנוף צריך לציין האם הסימן הוא מאשר או סימן קיבוצי והאם מתבקשת הגנה לצבעים;
  • סעיף 3 “פרטי מבקש הרישום” – יש למלא את הפרטים הרלוונטיים כגון שם, כתובת, מספר טלפון, מספר פקס, כתובת דוא”ל, מספר ת.ז./עוסק מורשה או ח.פ (אם מדובר בחברה) בעברית ובאנגלית.
  • סעיף 4 “מינוי נציג” – מכיוון שאתם מכינים ומגישים את הבקשה בעצמכם, סעיף זה העוסק במינוי נציג אינו רלוונטי.
  • סעיף 5 “סחורות/שירותים” – סעיף זה עוסק בפירות הסחורות והשירותים. בסעיף זה יש לפרט באילו סיווגים מוגשת הבקשה ומהיר הפרטה, היינו, רשימת הסחורות הרלוונטית אשר יכללו בבקשה.
  • סעיף 6 “דין קדימה” – סעיף שהינו רלוונטי אך ורק אם יש דין קדימה מרישום ממדינות אחרות קודם;
  • סעיף 7 “הערות/הודעות” – במידה שיש לצרף הערות או הודעות רלוונטיות להליך הבחינה.
  • סעיף 8 – יש לרשום את שם המגיש, תפקידו ותאריך.

לאחר שסיימנו יש לשלם אגרה באתר שרת התשלומים שניתן למצוא בקישור הבא. חשוב לציין, כי ככל שמדובר בסימן רב סוגי, הכולל כמה סיווגים, תשלום האגרה גבוה יותר (בהתאמה לכמות הסיווגים).

במידה שמעוניינים בהגשת בקשה לבחינה על אתר, יש להכין את הבקשה המפרטת מדוע יש צורך בבחינה על אתר, להכין תצהיר התומך בעובדות (ואותו חובה לאשר בפני עורך דין) ולשלם אגרה מתאימה.

בהצלחה.

למרות כל האמור, אנו שבים ומבהירים כי לטעמנו הליך זה צריך להיעשות באמצעות עורך דין העוסק בתחום ויכול לייעץ באשר לסיכויים, כמו גם באשר לכמות הסיווגים ופרטת הסחורות הרלוונטית, בצורה שתעלה משמעותית את הסיכוי להצליח לרשום את סימן המסחר.

סער גרשוני - עורך דין סימני מסחר
סער גרשוני | עורך דין סימני מסחר
זקוקים לייעוץ?
השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם האפשרי
תוכן העניינים
סער גרשוני - עורך דין סימני מסחר
סער גרשוני | עורך דין סימני מסחר

צריכים ייעוץ לגבי סימני מסחר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם