אז מה השתנה ביום 1.9.2010?
ישראל הצטרפה לפרוטוקול מדריד. על פרוטוקול זה חתומות למעלה מ- 100 מדינות (וכל שנה מצטרפות עוד ועוד מדינות). פרוטוקול מדריד יצר הליך אחיד ומוסדר לרישום סימני מסחר במדינות החתומות על האמנה באמצעות WIPO שהן ראשי תיבות למילים World Intellectual Property Organization (ארגון הקניין רוחני העולמי), ובאמצעות ארגון זה מתבצעת הגשה לרישום בכל המדינות החתומות על פרוטוקול מדריד.
דרישת הבסיס הינה צורך קודם ברישום סימן מסחר במדינת המקור, ובענייננו, בישראל. בנוסף, יש צורך שהסימן הבינלאומי יהיה זהה לסימן בישראל.
היתרון המרכזי של פרוטוקול מדריד הוא העובדה שיש סטנדרט ודרך פרוצדורלית קלה לרישום סימן מסחר במדינות רבות. בצורה זו כאשר יש ארגון אחד אשר מבצע רישום במספר מדינות ההליך פשוט וקל יותר, ובנוסף הוא גם זול יותר. חשוב לציין שגם חידוש הסימן כל 10 שנים קל יותר שכן מגישים בקשה מרוכזת אחת במקום לפנות, שוב, לכל אותם עורכי דין ולקבל הצעות מחיר.
כידוע בטרם שרושמים סימן מסחר יש צורך לחפש בכל המדינות הרלוונטיות על מנת לבדוק שאכן ניתן לרשום אותו. ארגון הקניין הרוחני הקים מאגר שבאמצעותו ניתן לחפש ולוודא האם ניתן לרשום את הסימן הרלוונטי במדינה המבוקשת.
להגשת בקשה בינלאומית באמצעות פרוטוקול מדריד יש גם חסרונות. כך, הבקשה הבינלאומית צריכה להיות זהה לבקשה המוגשת בישראל, כך שלא ניתן לתקן או לשנות את הבקשה בין המדינות השונות ולכן, בטרם הגשת בקשה בינלאומית יש צורך לוודא שהבקשה הישראלית קובלה, עובדה שגורמת לעיכוב בהגשת הבקשה, למרות שמחלקת סימני המסחר מאפשר במקרים כאלו להגיש בקשה לבחינה על אתר כך שניתן לדעת בתוך מספר ימים האם הבקשה בישראל קובלה והאם ניתן על בסיסה להגיש בקשה בינלאומית.
חיסרון נוסף הוא עלויות, הגשת בקשה בינלאומית עוברת באמצעות מחלקת סימני המסחר בארץ הדורשת אגרת טיפול (נכון להיום כ- 500 שקלים). בנוסף ומכיוון שהסימן נרשם גם ב- WIPO שלאחר מכן דואג להגשה במדינות הספציפיות גם לכך יש עלות ולאחר מכן יש לשלם אגרה במדינת היעד (הגם שהתשלום משולם לWIPO -).
לכן, בדרך כלל, אם מדובר בהגשת בקשה לרישום במדינה אחת מומלץ לבדוק עלויות של הגשה שלא באמצעות פרוטוקול מדריד, אשר למרות חוסר הנוחות, ייתכן שהליך עצמאי יהיה זול יותר.
יצוין שלאחר ההגשה באמצעות מחלקת סימני המסחר בישראל, רוב הבקשות השונות אינן מצריכות פניה למחלקת סימני המסחר הישראלית, אלא, ניתנות לביצוע ישירות מול המשרד הבינלאומי. כך בקשות כמו חידוש תוקף, העברת בעלות, שינוי פרטי בעלים, שינוי פרטי מיופה כח, רישום בעל רשות, בקשה לביטול סימן מסחר.
למה כדאי לפנות לעורך דין מומחה בתחום סימני מסחר?
מכיוון שהעלויות לרישום אינן זולות מומלץ בחום לפנות לעורכי דין בעלי ניסיון, על מנת שיבצעו את הבדיקות והפעולות הנכונות לצורך קבלת החלטה מושכלת וצופה פני עתיד כמו גם לצורך הבטחת הצלחת הליך הרישום של הבקשה הבינלאומית, במידה שפועלים בהתאם לפרוטוקול מדריד.