מהו סימן מסחר
דוגמא לסימני מסחר ידועים ומובילים ניתן למצוא על כל צעד ושעל ובכל תחום, החל מתחום המזון (שופרסל, שטראוס, אוסם וכדומה), תחום הספורט, הביגוד וההנעלה (נייק, אדידס, בלנסטון) המחשוב (דל, אפל, סמסונג) תחום התמרוקים והבישום (קולגייט, שאנל, הוגו בוס) וכיוצא בזה.
כאמור, בתרבות הצריכה הקיימת כיום, לא מעט מהרכישות נעשות כתוצאה מאותו מוניטין ומותג שאנו חושקים לרכוש וללבוש. אנו מזהים את סימן המסחר המוטבע על המוצר אותו אנו רוכשים והוא מקשר אותנו למותג הנחשק. כאשר אנו רואים את הסימן המוטבע על המוצר אנו לא צריכים לשאול את עצמנו האם זה המוצר שרכשנו בעבר, הסימן מאמת את הטיב והאיכות של אותו מותג. משרד עורכי הדין לסימני מסחר מתמחה בהגנה על מותגים ישראליים ואנו יכולים לעזור לכם להגן על המותג שלכם.
למה כדאי לרשום סימן מסחר?
כעקרון אין חובה לרשום סימני מסחר וניתן לעשות שימוש בסימני המסחר גם ללא רישומם, יחד עם זה לרישום סימן מסחר יש לא מעט יתרונות, כגון יתרון ראייתי (אין צורך להוכיח מוניטין במסגרת תביעה), ניתן לאכוף ולמנוע הפרות באמצעות רשויות המכס ובכך למנוע ייבוא של מוצרים מזויפים.
כאשר עוסק או חברה מחליטים לרשום סימן מסחר הם יכולים לחסוך להכין ולהגיש את הבקשה בעצמם ללא כל סיוע משפטי. יחד עם זאת דרך פעולה זו אינה מומלצת כלל וכלל ממספר סיבות, אשר העיקריות בהן יפורטו להלן.
צוות משרד עורכי הדין שלנו לסימני מסחר ליווה בהצלחה מאות תיקי רישום סימני מסחר וניסיוננו יכול לחסוך לכם זמן וכסף
הגשת בקשה לסימן מסחר דורשת ידע, ניסיון ומומחיות
כמו כל ענף אחר במשק, הגשת בקשה לרישום סימן מסחר דורש ידע ומומחיות. כפי שלא תבחרו לבצע בעצמכם ניתוח להסרת ציפורן חודרנית, אלא תפנו אל רופא שיבצע זאת, עיקרון דומה צריך להנחות אתכם בעת הגשת בקשה לרישום סימן מסחר.
בנוסף ובניגוד למחשבה הראשונית, הגשת בקשה לרישום סימן מסחר אינה רק מילוי של מספר פרטים פרוצדורליים, אלא, מאחרי ההגשה עומדים תכנון מוקדם, אסטרטגיה, בדיקה בדבר סימנים מתחרים הקיימים והערכת סיכונים באשר לסיכויי ההצלחה לעבור את הבחינה של מחלקת סימני המסחר ולאחר מכן את התקופה שבה הסימן פתוח להתנגדויות של צדדים שלישיים.
לכל האמור יש להוסיף את הצורך בידע הנדרש בתחום לצורך ניתוח מוקדם בדבר כמות ומיהות הסיווגים הרלוונטיים אותם יש לרשום, עובדה אשר יכולה לחסוך כסף ובזבוז זמן מיותר בעת הרישום ולאחר מכן תמנע בזבוז זמן בגין הגשות למחיקה או ביטול סימן מסחר בגין רישום חסר תום לב או היעדר שימוש.
כאמור, הרשם לא רושם כל סימן. יש לוודא שאכן הסימן ניתן לרישום הן מבחינה פרוצדורלית (היינו, שהסימן אינו גנרי והוא ניתן לרישום). בנוסף, ישנם עסקים אשר מטרתם המוצהרת הינה שיווק לחו”ל, מכיוון שכך יש צורך לבחון כבר בשלב הזה מה המצב באותן מדינות היעד, האם יש סימנים דומים או כאלו אשר יכולים למנוע רישום עקב הטעיה ודמיון.
בנוסף ולא פחות חשוב, יש לבדוק ולהבין היטב מהי פרטת הסחורות הרלוונטית אשר תבטיח מצד אחד הגנה מקסימלית של סימן המסחר על המוצרים ומאידך לא תהיה רחבה מידי בצורה שתוביל להוצאות נוספות ומיותרות וסיכון מצד מתחרים להגיש התנגדות לסימן המסחר ברגע שהוא יתפרסם להגשת התנגדויות.
חיפוש סימן מסחר
חיפוש סימן מסחר הינו שלב מקדים וחיוני לפני הגשת בקשה לרישום סימן מסחר. בחיפוש זה, נבדקת היתכנות רישום הסימן בישראל ומתבצעת סריקה מקיפה של מאגרי סימני המסחר הרשומים והמבוקשים, כדי לזהות סימנים דומים או זהים שעלולים למנוע את קבלת הרישום. חיפוש מקצועי ומעמיק חוסך זמן וכסף רב, שכן הוא מאפשר לזהות מראש מכשולים אפשריים ולהימנע מהגשת בקשות שסיכויי אישורן נמוכים.
בנוסף, החיפוש מספק מידע חיוני לגבי תחרות קיימת בשוק ועשוי להצביע על הצורך בשינוי או התאמת הסימן המבוקש.
התנגדות לרישום סימן מסחר
התנגדות לרישום סימן מסחר היא הליך משפטי המאפשר לבעלי זכויות או אינטרסים רלוונטיים להתנגד לרישומו של סימן מסחר מבוקש. ההליך מתחיל לאחר שבקשת סימן המסחר מתפרסמת להתנגדויות הציבור, וניתנת תקופה של שלושה חודשים להגשת התנגדות.
עילות ההתנגדות הנפוצות כוללות טענות לדמיון מטעה לסימן קיים, היעדר אופי מבחין, חשש להטעיית הציבור או פגיעה בתקנת הציבור.
על המתנגד להגיש כתב התנגדות מנומק בצירוף ראיות תומכות, והצד המבקש את הרישום רשאי להגיש תשובה להתנגדות. לרוב, הליך ההתנגדות מסתיים בהחלטת רשם סימני המסחר לאחר שמיעת טענות הצדדים, או בהסדר פשרה בין הצדדים.
רישום סימן מסחר בישראל
בישראל, רישום סימן מסחר הינו צעד קריטי להגנה על המוניטין העסקי שלך. אנו יכולים לומר בוודאות שזהו הליך מורכב הדורש מומחיות והבנה מעמיקה של דיני הקניין הרוחני.
חשוב להבין שבעוד שהחוק הישראלי מעניק הגנה מסוימת גם לסימני מסחר לא רשומים, רישום פורמלי מקנה לך יתרונות משמעותיים בהגנה על זכויותיך. הדבר נכון במיוחד במקרה של הליכי אכיפה או התנגדות לרישום סימנים מתחרים.
מניסיוננו בייצוג מאות לקוחות מול רשם סימני המסחר, אנו ממליצים בחום להשקיע בהליך רישום מקצועי ומדויק, שכן טעויות בשלב זה עלולות לעלות ביוקר בהמשך הדרך.
עורך הדין סימני מסחר סער גרשוני מייצג חברות מובילות במשק בתחום סימני המסחר. היעזרו במשרדנו והגנו על העסק שלכם עם ליווי מקצועי.
רישום סימן מסחר בחו”ל
רישום סימן מסחר בחו”ל הינו צעד אסטרטגי חשוב עבור עסקים המתכננים פעילות בינלאומית או מבקשים להגן על מותגם בשווקים זרים. קיימות שתי דרכים עיקריות לרישום: הראשונה היא הגשת בקשות נפרדות בכל מדינת יעד (National Route), והשנייה היא הגשת בקשה בינלאומית אחת באמצעות פרוטוקול מדריד (Madrid Protocol), המאפשרת רישום במספר רב של מדינות החברות באמנה.
חשוב לציין כי קיים “תאריך קדימה” של 6 חודשים מיום הגשת הבקשה הראשונה בישראל, במהלכם ניתן להגיש בקשות במדינות אחרות תוך שמירה על מועד ההגשה המקורי. בעת רישום בחו”ל יש להתחשב בדרישות הספציפיות של כל מדינה, עלויות התרגום והייצוג המשפטי המקומי, וכן בחשיבות ביצוע חיפוש מקדים בכל טריטוריה רלוונטית.
מהי עוולת גניבת עין
עוולת גניבת עין, המעוגנת בסעיף 1 לחוק עוולות מסחריות, היא עוולה אזרחית המגנה על המוניטין המסחרי מפני חיקוי מטעה.
העוולה מתגבשת כאשר עסק מציג את עצמו או את מוצריו באופן שעלול ליצור בקרב הציבור רושם כי מדובר במוצר או שירות של עסק אחר, או כי קיים קשר לעסק המוכר.
להבדיל מסימני מסחר, אין צורך ברישום פורמלי כדי לזכות בהגנה מפני גניבת עין, אך יש להוכיח כי למוצר או לעסק יש מוניטין בקרב הציבור וכי קיים חשש סביר להטעיה.
הסעדים העיקריים בתביעת גניבת עין כוללים צו מניעה, פיצויים והשמדת הטובין המפרים. זוהי עוולה משמעותית המשמשת כלי חשוב בהגנה על זכויות מסחריות, במיוחד כאשר אין הגנת סימן מסחר רשום.
לסיכום
כאמור, היתרונות והסיבות המפורטות לעיל נועדו על מנת להסביר מדוע במקרים של רישום סימן מסחר כדאי להשקיע ולפנות למשרדנו שהינו בעל ניסיון רב בתחום סימני המסחר אשר יוכל לסייע לכם ברישום סימן מסחר אשר יגן על המוצר או העסק.