סימן מסחר תלת מימדי

בהתאם להוראות הפקודה סימן המסחר אשר מטרתו לבדל ולסמן מוצר או שירות של עוסק כלשהו יכול להיות ספרות, מילים, דמויות, צלילים או אותיות.

רובם המוחלט של סימני המסחר הינם דו ממדיים, יחד עם זאת, ישנם מספר סימנים חריגים שהם אינם דו ממדיים, אלא, הסימן הרשום הינו תלת ממדי, זאת אומרת שצורתו של המוצר היא סימן המסחר.

סימן-מסחר-תלת-מימדי
תחומי שירות נוספים

היתרונות ברישום סימן מסחר תלת ממדי ברורים, ובראשם העובדה שניתן למנוע ייצור של אותו מוצר ולאכוף איסור ייבוא של אותו מוצר באמצעות רשות המכס. בנוסף, וכאמור, בניגוד ליתר ענפי הקניין הרוחני אשר ההגנה שלהם קצובה בזמן (זכויות יוצרים 70 שנים אחרי מות מחבר, פטנטים ועיצובים רשומים למשך כ- 20 שנים) סימן מסחר יהיה קיים כל עוד תשלום האגרה כל 10 שנים, כך שההגנה, בפועל, אינה מוגבלת בזמן.

בדרך כלל, סימני מסחר תלת ממדיים הם צורת אריזת המוצר או המוצר עצמו. מכאן, שרישום של סימן מסחר תלת ממדי עלול לפגוע בתחרות חופשית תוך שהוא מעניק הגנה לאלמנטים אסתטיים או פונקציונליים ובכך יפקיע את השימוש בהם מנחלת הכלל, ובהתחשב בכך שסימן המסחר הינו לזמן בלתי מוגבל, הוביל לכך שהכללים לרישום סימן מסחר תלת ממדי הינם נוקשים ביותר ולרוב, בקשות לרישום סימן מסחר תלת ממדי יידחו.

במהלך שנת 2015 הוצא חוזר רשם הפטנטים העוסק בתנאים אשר בהם ניתן יהיה לרשום סימן מסחר תלת ממדי על אריזה או מוצר. חשוב לציין, כי חוזר זה בדבר מדיניות הרישום של סימני מסחר תלת ממדיים, מתבסס על הכללים שנקבעו במסגרת פסק דין של בית המשפט העליון אשר עסק בסימן המסחר של הממתק הידוע טופיפי.

סימן-מסחר-תלת-מימדי

כבר בתחילה מבהיר הרשם, כי ככלל הדרך הראויה לקבל הגנה על עיצובים תלת ממדיים של מוצרים או אריזותיהם הוא באמצעות רישום עיצוב (מדגם), יחד עם זאת ניתן יהיה לשקול רישום של סימן מסחר תלת ממדי של מוצר או אריזתו כאשר יתקיימו 3 תנאים מצטברים:

  • הדמות המבוקשת לרישום ממלאת בפועל תפקיד של סימן מסחר- זאת אומרת, שהסימן המבוקש משמש לבעל סימן המסחר כסימן מסחר שמוטבע על מוצרים שונים;
  • הדמות המבוקשת לרישום אינה בעלת תפקיד אסתטי או פונקציונאלי ממשי- כאמור לעיל המטרה היא לא למנוע ולהפקיע מהציבור סימן מסחר אשר מבוסס על פונקציונליות או אלמנט אסתטי, ולכן, ככל שצורת המוצר או האריזה ממלאת תפקיד פונקציונלי או אסתטי היא לא תהיה כשירה לרישום גם אם היא רכשה אופי מבחין.
  • כתוצאה משימוש שנעשה בסימן, אותה דמות רכשה אופי מבחין- זאת אומרת שמכיוון שבעל הסימן השתמש בסימן זה, ברבות השנים השימוש שנעשה בו הוביל לכך שהציבור אשר רואה את הסימן מזהה אותו עם בעל הסימן הספציפי.

הנטל להוכיח את התקיימותם של שלושת התנאים מוטל על כתפי מגיש הבקשה, אשר צריך להוכיח זאת באמצעות ראיות טובות.

משרדנו פעל והצליח לרשום מספר סימני מסחר תלת ממדיים עבור לקוחותינו הרלוונטיים והסימן  המוכר ביותר הינו סימן מסחר תלת ממדי של הקובייה ההונגרית. לצורך רישום סימן המסחר התלת ממדי של הקובייה ההונגרית נדרשנו לספק ראיות רבות לשימוש בקובייה 3X3 כבסימן מסחר, להוכיח את המוניטין בארץ וכמובן להראות שניתן ליצור באמצעות מנגנון זהה משחק דומה בעיצובים שונים.

לכן, חשוב בטרם פניה והגשת בקשה לרישום סימן מסחר תלת ממדי לפנות למשרד בעל ניסיון בתחום שיוכל לבדוק האם ניתן לרשום את הסימן כתלת מימד.

סער גרשוני - עורך דין סימני מסחר
סער גרשוני | עורך דין סימני מסחר
זקוקים לייעוץ?
השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם האפשרי
תוכן העניינים
סער גרשוני - עורך דין סימני מסחר
סער גרשוני | עורך דין סימני מסחר

צריכים ייעוץ לגבי סימני מסחר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם